- Er is een Europees akkoord bereikt over definitieve, strengere wetgeving die de macht van grote internetbedrijven moet beperken en consumenten beter moet beschermen.
- De zogeheten Digital Services Act (DSA) is een aanvulling op de wet voor digitale markten (DMA) en regelt onder meer het verwijderen van illegale berichten en desinformatie.
- Experts wijzen erop dat het handhaven van de nieuwe regels lastig kan worden, mede vanwege de extreem diepe zakken van de Amerikaanse techreuzen.
- Lees ook: Brussel richt vizier op dominantie van Big Tech – Meta huurt in reactie hierop alvast een bataljon advocaten in
De EU-lidstaten, de Europese Commissie en het Europees Parlement zijn het in de nacht van vrijdag op zaterdag eens geworden over definitieve, strengere wetgeving die de macht van grote internetbedrijven moet beperken en consumenten beter moet beschermen.
De zogeheten Digital Services Act (DSA) regelt onder meer het verwijderen van illegale berichten en desinformatie, stelt transparantie over de werking van algoritmen verplicht en verbiedt het verzamelen van informatie van gebruikers over gezondheid, seksuele geaardheid of politieke voorkeur.
“We hebben een deal. De DSA zal ervoor zorgen dat dat wat offline illegaal is ook online als illegaal wordt gezien en behandeld – niet als een slogan, maar als realiteit”, zei de Europese Commissaris die gaat over mededinging, Margrethe Vestager, op Twitter. De overeenkomst volgde na onderhandelingen die ruim zestien uur duurden.
Overtreding van de wetgeving kan leiden tot een boete die kan oplopen tot 6 procent van de wereldwijde omzet van de bedrijven. Herhaaldelijke overtredingen kunnen er bovendien toe leiden dat ze geen zaken meer mogen doen binnen de EU.
Nederland is heel tevreden over het akkoord. "Deze wetgeving is een doorbraak in hoe we desinformatie aanpakken. Big tech-bedrijven moeten nu veel meer doen. Ze moeten bots en nepaccounts weren en samenwerken met onafhankelijke fact-checkers. Algoritmes die desinformatie stimuleren, moeten worden aangepast. Dat is een hele stap vooruit", laat staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Digitalisering) weten.
DSA is een aanvulling op de Digital Markets Act (DMA)
Eind maart werd al een Europees akkoord bereikt over een wijziging in de wet voor digitale markten (DMA). Hierdoor "krijgen concurrerende bedrijven eindelijk een kans", aldus PvdA'er en Europarlementariër Paul Tang.
Lees ook: Europese Unie akkoord over strengere regels om big tech aan te pakken: ‘Een echte gamechanger’
Volgens Brookings, een Amerikaanse denktank, is de DMA inderdaad bedoeld om het voor nieuwe platformen makkelijker te maken om de markt te betreden. De DSA, waar afgelopen nacht een akkoord over is bereikt, is daar een aanvulling op en richt zich op transparantie, gebruikersveiligheid en platformverantwoordelijkheid.
Er is ook kritiek op de nieuwe Europese wetgeving. Zo zou het handhaven van de nieuwe regels lastig kunnen worden gezien de extreem diepe zakken van de Amerikaanse techreuzen, aldus Thomas Vinje, een antitrustadvocaat bij Clifford Chance, in The Economist.
Het Britse weekblad voorziet ook mogelijke problemen voor de betrokken Europese ambtenaren. Om te voorkomen dat de DMA in de 27 EU-lidstaten anders wordt toegepast, krijgt de Europese Commissie de leiding. Dat bestuursorgaan heeft aanvankelijk 80 ambtenaren met de taak belast. De Britse Competition and Markets Authority is van plan drie keer zoveel mensen in dienst te nemen om een soortgelijke functie voor slechts één land te vervullen.